پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات چیست؟ روش تولید آن چگونه است؟ چه خواص و کاربردی دارد؟ ویژگی های آن، بررسی سمیت این محصول، مزایا و معایب آن عنوان های اصلی این مقاله می باشند و همگی به طور کامل توضیح داده شده اند. این پلی اتیلن یک پلیمر ترموپلاستیک بوده که گریدهای مختلفی دارد. کاربردهای گوناگونی در زمینه های مختلف دارد. بسیاری از بطری های مخصوص نوشیدنی ها از این ماده تولید شده اند. ویژگی بارز این محصول قابلیت بازیافتی آن است که سبب شده آسیبی به محیط زیست نرساند.

معرفی پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات نوعی پلیمر ترموپلاستیک بوده که دارای گریدهای مختلفی است و کاربردهای گوناگونی دارد. این محصول از خانواده پلی استرها محسوب می شود و پلی استر ابعادی بسیار عالی و پایدار دارد و علت آن خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی خوب این محصول می باشد، در نتیجه PET یا همان پلی اتیلن ترفتالات نیز دارای همین خواص و ویژگی ها است. این پلی اتیلن نوعی ترموپلاستیک قابل بازیافت می باشد که در دمای 255 درجه سانتی گراد ذوب می گردد.

این محصول قابلیت انعطاف پذیری بالایی داشته و بی رنگ و نیمه کریستالین است و به صورت پارچه، الیاف و ورق بسته بندی تهیه می شود. پیدایش این پلی اتیلن به سال 1941 میلادی بر می گردد که در آن زمان کشف و ثبت گردید. این محصول می تواند به صورت سخت یا نیمه سخت تولید شود و در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است. علاوه بر این مقاوم در برابر رطوبت، حلال های شیمیایی و الکل می باشد.

نمونه محصول تولید شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET)

روش تولید پلی اتیلن ترفتالات

رزین های PET از دو محصول جامد به نام های اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات یا همان ترفتالات اسید و به صورت تجاری تولید می شود. ترفتالات اسید خالص طی مرحله ای به نام پارازایلین تولید می شود. در مرحله بعدی ترفتالات اسید خالص پارازایلین را اکسید نموده و بعد از گذراندن مراحلی مختلف در جوار هوا قرار گرفته و نهایتا با اسید استیک شسته می شود و ترفتالیک خالص به وجود می آید. این پلیمر ظاهری پودری دارد و به اندازه های 40 تا 200 میکرون می باشد.

طی یک فرآیند شیمیایی اسید ترفتالیک با انسان گلیکول ترکیب شده و در آخر پلی اتیلن ترفتالات یا PET به وجود می آید. شکل این محصول همانند چیپس بوده و دارای گریدهای مختلف می باشد. لازم به ذکر است که این چیپس ها در صنایع پتروشیمی مطابق با فرآیند های شیمیایی ذوب شده و به محصولات پلاستیکی با کیفیت و مرغوب تبدیل می گردند.

اگر بخواهیم علمی تر توضیح دهیم هر دو فرآیند DMT و TPA در ابتدا مونومر واسطه بیس-2 هیدروکسی اتیل ترفتالات، متانول و آب را تولید می کنند. سپس در تولید این محصول مونومر BHET تحت فشار اندک و در خدمت کاتالیست و حرارت، پلیمریزه شده و در نهایت PET تولید می شود.

کاربرد و خواص پلی اتیلن ترفتالات

این محصول کاربردهای مختلفی دارد. این پلیمر در برابر حلال ها مقام است و استحکام مکانیکی بالایی دارد. از کاربردهای دیگر آن در مقابل سمیت خطر زا نبوده و در برابر CO2 نفوذ ناپذیر است. این محصول دارای شفافیت و وزنی سبک می باشد. از کاربردهای دیگر این ماده استفاده در فیلم های عکاسی، الیاف و بطری های مایعات نوشیدنی می باشد.

استفاده از پلی اتیلن ترفتالات در صنعت نساجی از دیگر کاربردهای آن محسوب می شود و می توان الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و POY تولید کرد. از خواص این پلی اتیلن پایداری آن در برابر مزه و حرارت است و به همین علت از آن در بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می گردد.

این پلیمر قابل بازیافت بوده و به همین دلیل در تولید بعضی از پارچه ها، کیسه خواب و مواد عایقی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای این محصول در زمینه بسته بندی می توان به شیشه های مستحکم لوازم آرایشی، ظروف مخصوص فر و مایکروویو و فیلم های شفاف اشاره نمود.

روش تولید پلی اتیلن ترفتالات

ویژگی های آن

پلی اتیلن ترفتالات دارای یک سری ویژگی ها می باشد که یکی از آن ها خلوص بالای آن است. محصولاتی که با این پلیمر تولید شده اند طبق قوانین بین المللی در تماس با مواد غذایی هستند. از ویژگی های دیگر این ماده این است که پلیمر کریستالی بوده و در تولید بطری های PET درخشان و شیشه های درخشان مورد استفاده قرار می گیرد. ایمنی بالای این محصول از دیگر ویژگی های آن است که در نتیجه باعث تولید بطری های مقاوم و تقریبا نشکن می شود.

این پلیمر در برابر ضربه مستحکم است و کشش بالایی دارد و یک ماده ایده آل برای محصولات کربناته می باشد. PET یک مانعی خوب در برابر رطوبت و آب و همچنین دی اکسید کربن می باشد و بنابراین باعث ماندگاری خوب محصولات می گردد. پلی اتیلن ترفتالات وزن کمی دارد و حمل و نقل آن کار آسانی است. از ویژگی های دیگر این پلیمر این است که بدون نشتی بوده، قابل بازیافت است و در برابر مواد شیمیایی مختلف همچون اسیدها و بازها مقاومت خوبی دارد.

بررسی سمیت پلی اتیلن ترفتالات

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده پلی اتیلن ترفتالات هیچ گونه سمیتی نداشته و در صورتی که بلعیده شود و یا اینکه استنشاق گردد هیچ خطری نخواهد داشت. به صورت بیولوژیکی خنثی بوده و قابل اطمینان برای در دست گرفتن می باشد. طبق بررسی های انجام گرفته بر نتایج منفی از تست های Ames و تحقیق بر DNA سنتزی این پلیمر هیچ سمیتی بر روی ژن ها ندارد.

محصولات شیمیایی مصنوعی در هورمون استروژن در بدن انسان اختلال ایجاد کرده و باعث کاهش تعداد اسپرم و بالا رفتن مشکل ناباروری می گردند اما ترکیبات به کار رفته شده در این پلی اتیلن هیچ خطری بر فعالیت استروژنیک ندارد. طبق گزارشی مشخص شده که این پلی اتیلن از مواد غیر سرطانی و تقریبا ایمن تولید شده است. به طور کلی مواد PET سمی نیستند و هیچ خطری برای انسان ندارند.

مزایای پلی اتیلن ترفتالات

مزایای پلی اتیلن ترفتالات

یکی از مزایای پلی اتیلن ترفتالات شفافیت کریستال های آن می باشد که در تولید بطری های شیشه ای شفاف بسیار کاربرد دارد. مزیت دیگر آن بی خطر بودن بطری های تولید شده از این پلیمر است و غیر قابل تخریب بودن آن هاست. این پلی اتیلن دربرابر آب، دی اکسید کربن و اکسیژن نفوذناپذیر می باشد، قیمت مناسبی دارد و از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است. در مقابل الکل، نفت، گریس و اسید مقاوم می باشد.

محصولی قابل بازیافت بوده و می توان چندین بار از آن استفاده نمود و در زمینه تولید به اشکال مختلفی درآورد و به همین دلیل از پرمصرف ترین پلاستیک های بازیافتی در جهان است. در برابر برخی مواد شیمیایی مانند آروماتیک، هیدروکربن های هالوژنه و بازهای رقیق مقاومت شیمیایی متوسطی دارد. یک عایق الکتریکی فوق العاده بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. این پلی اتیلن وزن سبکی دارد و در مقایسه با محصولات شیشه ای هزینه های کمتری در حمل و نقل دارد.

معایب آن

از معایب این پلی اتیلن می توان به تجدید ناپذیری آن اشاره نمود و علت این است که PET از نفت خام به وجود آمده است. از معایب دیگر  آن این است که در فرآیند تولید انرژی زیادی برای آن صرف می شود. یکی دیگر از معایب این پلی اتیلن آن است که در حین تولید آن گاز دی اکسید کربن تولید می شود و در نتیجه باعث گرم شدن زمین می گردد. برخی از ظروف پلی اتیلن ترفتالات بی فایده بوده و برای دفع آن ها زمان زیادی لازم است.

به همین دلیل بازیافتی نبودن آن ها باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی شده و چهره ناخوشایندی به طبیعت می بخشد. این محصول استحکام ضربه ای پایین تری نسبت به PBT دارد و همچنین قالب پذیری آن نسبت به PBT ضعیف بوده و سرعت بلور شدن آن پایین است. عیب دیگر این محصول آن است که در برابر آب جوش تخریب می گردد.

سوالات متداول

1- از پلی اتیلن ترفتالات چه محصولاتی تولید می شود؟

از پلی اتیلن ترفتالات محصولات گوناگونی از جمله فیلم های عکاسی، انواع بطری های مخصوص نوشیدنی ها و الیاف تولید می شود.

2- آیا پلی اتیلن ترفتالات قابل بازیافت است؟

بله، این پلیمر قابلیت بازیافت دارد و به همین دلیل می توان چندین بار از نو از آن استفاده نمود و محصولات دیگری تولید کرد.

3- آیا استنشاق و بلعیدن این پلی اتیلن خطرآفرین است؟

خیر، این محصول هیچ سمیتی نداشته و در صورت بلعیده شدن یا استنشاق هیچ خطری ندارد.

سخن پایانی

امروزه محصولات پلاستیکی بسیار زیادی هستند که همه ما با آن ها سر و کار داریم. برخی از این محصولات قابل بازیافت بوده و می توان چندین بار از آن ها برای تولید محصولات پلاستیکی دیگر در اشکال مختلف استفاده نمود. یکی از این محصولات پلی اتیلن ترفتالات یا PET می باشد که اشیا مختلفی مانند بطری های مایعات نوشیدنی، برخی ظروف پلاستیکی و فیلم های عکاسی با استفاده از آن تولید می شوند. PET مزایای بسیاری دارد که یکی از مزایای آن شفافیت بخشی ماده به وسایل ساخته شده از آن است. در کنار این مزایا یکسری معایب هم دارد که توضیح داده شد.

برای اطلاع از قیمت‌های بروز موان نو پتروشیمی و Recycle با ما در Whatsapp در ارتباط باشید.

بازرگانی ایران تاز عرضه کننده و تولید کننده انواع مواد اولیه، پلی اتلین، پلی پروپیلن ها، کامپاندها و مستربچ های باکیفیت و قیمت مناسب به بازارهای داخلی و خارجی می باشد. جهت خرید این محصولات و مشاوره می توانید با کارشناسان ما در مرکز فروش تماس بگیرید.

شماره تماس: 09104417319

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها